אבחון ליקויי למידה

 

אבחון ליקויי למידה

 

מהו אבחון ליקויי למידה?
אבחון ליקויי למידה הנקרא גם אבחון דידקטי, נועד לבדוק קיומה של לקות למידה ו/או הפרעת קשב. מטרת האבחון לאתר את תחומי החוזק של התלמיד\ה ובמקביל לבדוק האם קיימים גורמים אובייקטיבים המפריעים לתהליכי הלמידה, ובמידה שקיימים כאלה – לאפיין את לקות הלמידה, דרגת החומרה של לקות הלמידה ולהציע תוכנית להתמודדות בבית הספר ובבית הספר.
בקליניקה מתקיים אבחון המתאים לילדים מגיל 4 עד אנשים מבוגרים בכל גיל.

אבחון ליקויי למידה (אבחון דידקטי) כולל שלושה תחומים:

  1. מיומנויות אקדמיות – קריאה, כתיבה, הבנת נקרא, אנגלית ומתמטיקה.
  2. כישורי שפה – אוצר מלים, שיום אוטומטי מהיר, שליפה שפתית, ידע תחבירי, ידע מורפולוגי.
  3. תפקודים קוגניטיביים – תפקודי חשיבה, תפקודי זיכרון, תפקודי קשב ותפקודים גרפו מוטוריים.

התהליך כולל 4-5 מפגשים:

  1. מפגש היכרות – במפגש זה נאסף מידע מההורים ומהמורים, ומטרתו להבין את הסיבה בגללה נערכה הפנייה ואת מהלך ההתפתחות והלמידה (נערך בשעות אחר הצהריים).
  2. אבחון – כולל 2-3 מפגשים– בשלב זה נערכים המבחנים (נערך בשעות הבוקר).
  3. פגישת סיכום – במפגש זה ההורים מקבלים הסבר על ממצאי האבחון והדרכה להמשך טיפול. בפגישה זו נמסר דוח כתוב הכולל תוכנית עבודה אופרטיבית (נערך בשעות אחה"צ).

במידת הצורך ניתן לבצע גם מבחני קשב – BRC, TOVA
האבחון נערך ע"י אורלי ארבל, מומחית לאבחון ליקויי למידה

אבחון פסיכו דידקטי כולל את כל הנ"ל ובנוסף גם אבחון פסיכולוגי הכולל:
א. מבחן I.Q. – מנת משכל.
ב. תפקוד רגשי-התנהגותי.

האבחון נערך על ידי פסיכולוגית חינוכית מומחית.

 

בסיום התהליך מופק דוח משולב הכולל את המרכיב הדידקטי ואת המרכיב הפסיכולוגי וממצאי בדיקות קשב (במידה שנערכו).

 

בדיקות קשב ממוחשבת – T.O.V.A Test Of Variables of Attention

 

מהי בדיקת T.O.V.A?

T.O.V.A היא בדיקה נוירו פסיכולוגית, ממוחשבת, ממושכת, המודדת את תפקודי הקשב. הבדיקה אובייקטיבית, בניגוד לבדיקה סובייקטיבית, המבוססת על שאלונים המדרגים התנהגות. הבדיקה נמשכת 22 דקות של "משחק מחשב" פשוט מאד, הבודק את התגובה של הנבדק לגירוי חזותי או שמיעתי. ממצאי הבדיקה מושווים לקבוצת אנשים ללא הפרעות קשב וריכוז שביצעו את הבדיקה. הבדיקה היא כלי עזר בהערכת תפקודי הקשב וריכוז ואינה יכולה לשמש ככלי בלעדי בהערכת קשב וריכוז.

יתרונות הבדיקה

  • הבדיקה מיועדת לילדים מגיל 4 עד מבוגרים בני +80.
  • הבדיקה קלה לשימוש הנבחן כולל לילדים צעירים, מפני שהיא דמוית "משחק מחשב".
  • תוצאות הבדיקה עברו סטנדרטיזציה מקיפה.
  • הבדיקה אינה תלוית תרבות ושפה, ואינה דורשת כישורים קודמים כגון קריאה.
  • ממצאי הבדיקה מתקבלים מיידית.
  • בבדיקה נבדקים תהליכי עיבוד מידע חזותי ושמיעתי, במבחנים נפרדים, כדי שניתן יהיה להבחין באופן ברור ביניהם.
  • קיימות נורמות נרחבות לילדים ומבוגרים (מגיל 4 עד + 80).
  • זמני תגובה נמדדים במדויק (דיוק של אלפית השנייה).
  • הבדיקה מסייעת ביעילות רבה באבחנה של הפרעות קשב ומאפשרת התאמת אסטרטגיות להצלחה בבית ובבית הספר.
  • במקרה שתוצאת הבדיקה אינה תקינה, ניתן לחזור על הבדיקה כשעה לאחר נטילת טיפול תרופתי (ע"פ המלצת רופא), לצורך בדיקת יעילות הטיפול.

ה-T.O.V.A אינה מהווה אבחנה, אלא משמשת כלי עזר בהערכה. בעיות קשב יכולות להיגרם על ידי מספר מצבים, כולל ADHD, דיכאון, חרדה, מתח PDD,, ליקויי למידה, הפרעות שינה, פגיעות ראש, סמים, תרופות וצריכת יתר של קפאין וניקוטין.
בקליניקה מתבצעת הגרסה החדשה והמעודכנת ביותר של הבדיקה (2011).
למרות יתרונות הבדיקה, היא מתבצעת כחלק מהערכת תפקודי הקשב והריכוז.

 

 

בדיקת BRC – Brain Resources Cognition

 

מהי בדיקת BRC?

BRC הינו אבחון נירו-קוגניטיבי ממוחשב, אשר מטרתו לספק מידע מקיף ומהימן על תפקודי הקשב השונים. האבחון מסייע במתן אבחנה מדויקת של הפרעת הקשב ותומך בקבלת החלטות לגבי אבחון וטיפול בהפרעת קשב. מעבר לבדיקת תפקודי קשב, מספק אבחון BRC מידע גם על תפקודים קוגניטיביים נוספים: תפקודי זיכרון, שפה ומוטוריקה. המידע המתקבל בבדיקה מסייע לבצע אבחנה מבדלת בין קשיי קשב לבין קשיים אחרים (כגון לקויות בלמידה, קשיים רגשיים).

למי מתאים האבחון?
האבחון מתאים לילדים מגיל 6 (כאשר תנאי מקדים הוא ידיעת קרוא וכתוב) ולמבוגרים בכל גיל.

תהליך האבחון:
האבחון אורך שתי פגישות.

פגישה ראשונה
בפגישה זו תיערך שיחת הכרות בה ימסרו פרטי הרקע ודיווח על התפקוד הלימודי, החברתי והמשפחתי. בהמשך יתבצע האבחון, שנערך באמצעות מערכת המופעלת ע"י מסך מגע. ההוראות ניתנות באמצעות אוזניות ובתיווך המאבחנת, במידת הצורך.
בתום האבחון נשלחות התוצאות לניתוח באוסטרליה, ומתקבל פרופיל קוגניטיבי של הנבדק על ידי השוואה לנורמות, על פי גיל, מין ושנות לימוד.
משך הפגישה שעה וחצי-שעתיים

פגישה השנייה
כשבועיים-שלושה לאחר הפגישה הראשונה, נמסרות התוצאות. בפגישה זו, נמסר דיווח על ממצאי האבחון ודו"ח מפורט המציג את התוצאות לגבי כל אחד מהתפקודים בהשוואה לנורמה (בהשוואה לקבוצת גיל, מין ומספר שנות הלימוד) וביחס לעצמו.
משך הפגישה כשעה.

במה שונה אבחון BRC מאבחוני קשב אחרים?
מחקרים עדכניים בתחום הקשב והריכוז מלמדים שיכולת הקשב מתבססת על ארבעה תפקודים שונים:

  • קשב מתמשך – היכולת להקצות משאבי קשב לאורך זמן, תוך שמירה על רמה קבועה של ביצוע, היכולת להקשיב לאורך זמן, ללא תגובה (לדוגמא הקשבה בכתה, בהרצאה).
  • קשב סלקטיבי – היכולת להתמקד במידע מסוים תוך התעלמות מגירויים מסיחים (לדוגמא קושי להתעלם מרעשים סביבתיים).
  • הכוונת קשב – היכולת להעביר את מיקוד הקשב בין מוקדים חזותיים שונים. תפקוד זה מופעל בעיקר במטלות בהן נדרשת סריקה ומעקב אחרי גירויים, כמו קריאה או כתיבה (לדוגמא העתקה מהלוח).
  • בקרת קשב – פונקציות ניהוליות – היכולת להחליט באלו גירויים להתמקד ולאילו גירויים לפנות משאבי קשה, יכולת ארגון ובחירת תגובה מתאימה. זוהי מערכת "בקרת-על", המפקחת על שלוש המערכות (קשב מתמשך, קשב סלקטיבי והכוונת קשב). אחראית על היכולת להשתמש במשוב פנימי וחיצוני, לארגן, לתכנן ולבצע פעולות מורכבות ולהתמודד עם מצבים הדורשים "תחרות" בין תגובות.

בדיקת BRC כוללת 12 מבחנים ומספקת מידע מקיף על תפקודי הקשב של כל אחת מהפונקציות הללו.
דוחות האבחון מציגים את תמונת הכוחות והקשיים של הנבדק ומסייעים להגיע להחלטה אבחונית וטיפולית מדויקת ומתאימה אישית לכל פונה.

האבחון עבר תיקוף עבור האוכלוסייה הישראלית.
בדיקת BRC הינה כלי עזר באבחון, ואינה מחליפה הערכה קלינית של רופא.

כל הזכויות שמורות לאורלי ארבל