כמה עובדות על אבחון

אבחון והערכה

 

למה חשוב לאבחן?
אבחון הוא תהליך בו נאסף מידע לצורך זיהוי הגורמים התורמים לקשיים בלמידה.
ראשית, נאסף מידע מההורים ומהמורים, שמטרתו להבין את מהלך ההתפתחות והלמידה. לאחר מכן מועברים מבחנים, אשר מטרתם לזהות את הכוחות והחולשות שמובילים לאבחנה ומהווים בסיס לתוכנית התערבות לה זקוק הילד. בהמשך יוסקו מסקנות ויופקו המלצות.
כשתלמיד מתקשה ברכישת מיומנויות קריאה, כתיבה ואיות או בכל תחום אחר

בלימודים, יש חשיבות רבה לבצע אבחון משלוש סיבות:

1. אבחנה
באמצעות הערכה יעילה ניתן לזהות את הגורמים לבעיה ואפשר לדעת אם החוזקות והחולשות מתאימים להגדרה של לקות למידה ספציפית (דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה או הפרעת קשב.

2. תוכנית התערבות
הערכה יעילה מאפשרת להכין תוכנית התערבות יעילה. תלמידים עם לקות למידה ספציפית, כמו דיסלקסיה זקוקים לגישה ייחודית ומותאמת כדי להגיע להישגים ושיפור בתפקוד. תוכנית התערבות מותאמת אישית הן מבחינת הידע של התלמיד בקריאה ואיות והן מבחינת התאמת התוכנית לכישורים החזקים ולכישורים החלשים.

3. תיעוד
יש חשיבות רבה לתיעוד מצבו של התלמיד הן מבחינת האפשרות לקבל סיוע מקצוע מותאם בבית הספר (הוראה מתקנת, שעות שילוב, מסגרת חינוך מיוחד) והן מבחינת ההתאמות להן הוא נזקק במבחנים. דוחות אבחון שנערכים בגן או בכתות הנמוכות של בית הספר היסודי משמשים לצורך תיעוד מצב התלמיד בהמשך כולל לצורך זכאות להתאמות בבחינות הבגרות, במבחן הפסיכומטרי ובאוניברסיטה.

 

 

מתי כדאי לאבחן?
מוקדם ככל האפשר. ניתן לאבחן ילדים כבר בגיל 5 ויש מבחני איתור וסינון. יש רשויות בהן מתבצע איתור מוקדם, אך בדרך כלל האבחון באחריות ההורים. חשוב לאבחן ילדים בסיכון (ילדים עם עיכוב התפתחותי במיוחד בתחום השפתי, ילדים ממשפחות בהן יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם לקות למידה או הפרעת קשב) מוקדם ככל האפשר.
כיום רכישת המספרים והאותיות מתחילה כבר בגן חובה, על כן בכל מקרה בו עולה חשד לקשיים או במשפחות בהן יש גנטיקה של ליקויי למידה, כדאי לאבחון מוקדם ככל האפשר, על מנת לחסוך מהילד תסכול ובכדי למנוע פערים בהמשך, חשוב להתחיל בתוכנית התערבות מוקדם ככל האפשר.

כל הזכויות שמורות לאורלי ארבל