הילד שלי התחיל השנה ללמוד בכתה א'. אחרי ארבעה חודשים המורה אמרה לי ש"הוא מתקשה בקריאה, והוא בפער גדול לעומת הכתה. כששאלתי אם כדאי שנעשה אבחון, המורה והיועצת בבית הספר אמרו לי לחכות לפחות לכתה ג'. התייעצתי עם מאבחנת, שאמרה לי שלפני כתה ב' לא עושים אבחון כי ממילא הילד עדיין לא יודע לקרוא. מה לעשות?

אם הילד מתקשה, כדאי לעשות אבחון ויפה שעה אחת קודם, מפני שככל שהפער קטן יותר, כך עולה הסיכוי לצמצם אותו בזמן קצר יותר (הגיוני, לא?). למאבחנים רבים אין כלים מתאימים לילדים לפני כתה ב' ולכן זו תשובתם. לקות למידה ניתנת לאיתור עוד לפני שמתחילים ללמוד לקרוא, מפני שהמנגנונים העומדים בבסיס הקריאה, אינם דורשים ידיעת קריאה, על כן גם בגיל 4-5 ניתן לאבחן לקויות למידה והפרעות קשב. כל מה שצריך זה מאבחן מיומן ומנוסה שמשתמש בכלי אבחון מתוקננים לטווח רחב של גילאים.

כל הזכויות שמורות לאורלי ארבל